چکیده تحقیق پایانی


مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
معاونت پژوهش
مدرسه علمیه الزهراء دزفول
تحقیق پایانی سطح دو

موضوع:
مهریه از دیدگاه فقهی- حقوقی

محقق:
سیده معصومه حسینی سلیم

استاد راهنما:
سرکار خانم منصوره موجودی

 

چکیده
پژوهش حاضر در مورد مهریه از دیدگاه فقهی- حقوقی است. هدف از این پژوهش فهماندن هدف و فلسفه تعیین مهریه در اسلام و توجه دادن جوانان به مفهوم و هدف اصلی از آن است.
روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی (تحلیل محتوا) است. از مهمترین نتیجه این پژوهش این است که مهریه که حق طبیعی زن است باید به درستی شناسانده شود و آن را وسیله ای برای اهداف مادی بعضی قرار نگیرد. از همین روست که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و سلم در حدیثی بیان می فرمایند که بهترین زنان امت من، کسانی هستند که مهریه آنان کم باشد. که لازمه رسیدن به معنا و مفهوم این حدیث مطالعه بیشتر در این زمینه و روش و منش و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام در این زمینه می باشد.
هر چه شناخت ما به اهل بیت علیهم السلام بیشتر باشد پیروی و اطاعت ما نیز بیشتر و در نهایت وتوجه و به کار گرفتن فرامین آنان محکمتر خواهد شد. مهمترین پیشنهاد و پژوهشگر در این پژوهش این است که مسأله ازدواج و هدف اصلی آن در بین خانواده ها و به تبع در بین افراد اجتماع به درستی تبیین و آموزش داده شود. و همچنین محققین و پژوهشگران در این زمینه تألیفات و تحقیقات بیشتر و جامع تری انجام دهند و این مسأله از جوانب مختلف بررسی گردد و دیدگاه اهل سنت و شیعه را در این زمینه بیان کنند.
کلید واژه: مهریه – مهر- صداق.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.