چکیده تحقیق پایانی

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

موضوع:حقوق متقابل رهبر و مردم در جامعه اسلامی از منظر نهج البلاغه

استاد راهنما:سر کار خانم فاطمه کاکادزفولی

استاد داور:حجة الاسلام و المسلمین امیر عطار زاده

پژوهشگر:سیده زینب موسوی

تابستان1396

موضوع این پژوهش با عنوان حقوق متقابل رهبر و مردم در جامعه‌ی اسلامی از منظر نهج البلاغه می‌باشد و هدف کلی در این پژوهش بررسی حق حاکم جامعه‌ی اسلامی و حق مردم و همچنین حقوق متقابل آن‌ها بوده است و پژوهشگر از نگارش این مطالب در پی اثبات این مطلب بوده؛ که هدف امام علی( علیه السلام) از بیان این حقوق در جامعه‌‌ی اسلامی این است که انسان‌ها به حقوق همدیگر احترام گذاشته و بدانند که هر کدام در مقابل دیگری حقی دارد. آگاهی از ضرورت حکومت و ضرورت وجود حاکم در جامعه‌ی اسلامی، شالوده و زیر بنای برنامه‌های تربیت فردی و اجتماعی است به همین منظور پژوهشگر با استفاده از سخنان بزرگان دین، توضیحاتی را درباره‌ی ضرورت حکومت و ضرورت وجود رهبر به دست آورده تا بتواتتد به وظایف رهبر و مردم اشاره کنند.

حقوق فرهنگی به همان باورها و اعتقادات و آداب و رسومی گفته می‌شود که حفظ آنها که خاص هر جامعه است سبب افزایش فرمانبری ملت از حاکم جامعه‌ی اسلامی می‌شود.

در رابطه با حقوق اجتماعی- سیاسی باید گفت که هر حاکمی با در میان گذاشتن جریانات با مردم، آنها را در بهبودی کار جامعه مشارکت داده تا با همکاری و وحدت دولت و مردم جامعه به سمت حفظ اقتدار ملی پیش ‌رود این باعث می‌شود که مردم با دفاع از تمام مرزهای خود در صحنه‌ها حاضر شوند و ترس به دل دشمن بیندازند. اما حقوق اقتصادی از چنان اهمیتی برخوردار است که زیر بنای مسائل فرهنگی و اجتماعی- سیاسی است از این رو مردم به امنیت اقتصادی نیازمندند که این خود بر عهده‌ی رهبر جامعه‌ی اسلامی است چرا که مردم با داشتن امنیت در اقتصاد، خود را مسؤل می‌دانند که با همکاری هم یک برنامه‌ی دقیق مدیریتی برای مصرف انجام دهند و در مواردی چون تحریم و خود کفایی مشارکت اساسی داشته باشند.

حق، رهبر، حاکم، نهج البلاغه

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.