چکیده ی پایان نامه طلاب مدرسه ی علمیه ی الزهرا(س)-دزفول

مدرسه¬ی علمیه الزهرا (سلام الله علیها)
شهرستان دزفول
تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

عنوان
تربیت نفس اماره از دیدگاه اسلام

استاد راهنما :
آزاده جعفرزاده حریسی

پژوهشگر :
زهرا حسینوند

تابستان 1392

چکیده :
موضوع این پژوهش، تربیت نفس اماره از دیدگاه اسلام می باشد و هدف کلی در این پژوهش اگاهی بر تربیت پذیری نفس اماره، شناخت ویژگیها و راههای تربیتی آن بوده است. پی جویی گوهر حقیقی انسان از بدو خلقت به عنوان یکی از مهمترین و اصیل ترین نیازهای بشری همواره مورد توجه دانشمندان و حکما قرار گرفته است.
همچنین آیات و روایات بر اهمیت شناخت نفس، پی بردن به وجود دشمن درونی و پرداختن به آن تأکید کرده اند در تعریف نفس باید گفت که به عنوان یک عطیه الهی، امری مشکک و دارای مراتب است که از نظر ذات، مجرد بوده اما در مقام فعل وابسته به بدن مادی است. از طرف دیگر نفس واسطه وجود مادی و متعالی انسان می باشد که باید از هر گونه تعلق دنیایی فارغ شده و به اصل خود بازگردد.
آگاهی از ابعاد و شئون نفس، شالوده و زیر بنای برنامه های تربیت فردی و اجتماعی است. انسان کمال¬جو در مسیر تربیت نفس به واسطه تشکیکی بودن آن از پایین ترین مراتب وجود نفس ( یعنی نفس اماره ) شروع نموده و با اراده و اختیار خود مراحل تربیت آن یعنی ( تخلیه، تحلیه و تجلیه ) را می پیماید. و در این مسیر صعودی می تواند تا غایت وجود و تبدیل شدن به مظهر اسم الله و انعکاس دهنده صفات الهی پیش رود.
رتبه بندی نفس به این صورت می باشد، در مرتبه اول که هنوز تسلط عقل و رشد ایمان در فرد کامل نگشته است نفس اماره نام دارد و بعد از آن نفس با بیداری وجدان اخلاقی و تعلیم و تربیت به مرتبه نفس لوامه می رسد. و در مرحله پایانی با اکمال تربیت آن به مرتبه نفس مطمئنه نائل می شود.
در خصوص راهکارهای فردی تربیت نفس، باید گفت که در مرحله اول می بایست با انجام واجبات و ترک محرمات نفس را به تمرین و ممارست واداشت و در مرحله دوم با پاک کردن رذایل اخلاقی و ایجاد حسنات زمینه رشد و تعالی نفس را فراهم نمود. در مرحله پایانی نفس تزکیه شده و در مرتبه ای قرار می گیرد که آماده دریافت انوار و معارف ناب الهی می گردد.

کلید واژه : تربیت، نفس، نفس اماره


  • طلبه ای از بهشت
    نظر از: طلبه ای از بهشت
    1395/10/22 @ 04:55:56 ب.ظ

    طلبه ای از بهشت [بازدید کننده]

    سلام و تشکر از سایت زیبا و کارای شما
    استاد جعفرزاده رو میشناسم خیلی خیلی خوب و معنوی و با محبت است.
    طلبه ها رو واقعا دوست دارند و اینکه استاد راهنمای کسی بشه واقعا آن طلبه خوشبخت است.
    ممنون از مسئولان پرتلاش حوزه الزهرا به خاطر اساتید خوبی مثل استاد جعفرزاده علمی و مهربان

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.