چکیده پایان نامه های طلاب حوزه الزهرا (س)-دزفول

تحقیق پایانی سطح دو ( کارشناسی )

عنوان پژوهش :
آثار و پيامد هاي امر به معروف و نهي از منكر در قرآن
استاد راهنما :
سركار خانم پور سليمان
استاد داور :
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای امیر عطار زاده
محقق :
نرگس جوادي پور
پاييز 91

>

چکیده

در این پژوهش ،پژوهشگر در صدد است تا به بررسی آثار و پیامد های امر به معروف و نهی از منکر در قرآن بپردازد. هدف محقق این است که ابتدا به چیستی معروف و منکر بپردازد ؛سپس به مراحل و شرایط این فریضه ،صفات آمر و ناهی، علل و عوامل گرایش به منکرات و در بخش آخر به آثار و برکات این امر بزرگ در قرآن بپردازد. پژوهش حاضر از روش تحقیق توصیفی تحلیل محتوا استفاده شده است .
از ميان فرايض الهي، فريضه‌ي امر به معروف و نهي از منكر جايگاه و اهميت خاصي دارد. اين فريضه در همه‌ي اديان الهي وجود داشته و از شيوه‌هاي آن براي اصلاح جامعه استفاده مي‌نموده‌اند. معروف و منكر معاني وسيعي دارند و بهترين راه تشخيص مصاديق آن‌ها مراجعه به كتاب و سنت مي‌باشد. طبق مفاد روايات وارده، قيام به اين امر مرگ را نزديك نكرده و از روزي نمي‌كاهد و مرتبه‌ي آن از جهاد بالاتر است و بهترين فرد قائم به آن كسي است كه نزد حاكم ستمگر از عدالت سخن بگويد.
مهم ترين پيشنهاد اين تحقيق ، مؤمنين بايد ابتدا خود عامل به وظيفه‌ي فردي و اجتماعي خود باشند و سپس درصدد نشر و گسترش آن در جامعه برآيند تا تأثير بسزايي را به دنبال داشته باشد و هنگام انجام اين فريضه از شيوه‌هاي رفتاري مناسب استفاده بكند.

کلید واژه : امر، معروف، نهی ،منکر ،قرآن

 

 


هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.