برگزاری دوره ی آموزشی.....


برگزاری سه روزه ی  دوره آموزشی ارتباط و فن کلام در تبلیغ دین با همکاری

   طلاب و اساتید حوزه ی الزهرا(سلام الله علیها) و ام ابیها(سلام الله علیها)


  


مدل های ارتباط:
1.یک سویه
2.دوسویه: از طرف مقابل باید بازخورد ببیند
3. تعاملی: پردازش پی در پی است، یکی از مدل های ارتباطی امروز دنیاست،
ارتباط تعاملی: فرآیندی است پویا ، مداوم، قابل پیش بینی و چند سطحی که موجب تسهیم معنا میشود.
ویژگی های ارتباط تعاملی:
اصل اول : شما نمیتوانید ارتباط برقرار نکنید.
1. زیرا در هر شرایط و مکانی که شما و دیگری حضور دارید ارتباط هم وجود دارد.
2.ارتباط امری اجتناب ناپذیر است.
3. حتی با سکوت و با بی توجهی ارتباط ایجادمیشود.
4.بخواهید یا نخواهید ارتباط همواره اهدافی را دنبال میکند.
اصل دوم:ارتباط قابل پیش بینی و برنامه ریزی است.
اصل سوم: ارتباط تعاملی چرخه ای است که نقطه ی شروع و پایان ندارد.
اصل چهارم: در ارتباط لازم است هم پیام های موجود در سطح محتوا و هم در سطح رابطه را مد نظر قرار دهید.( یعنی گفته ها را بفهمیم و در عین حال نحوه دریافت پیام ها را ببینیم).
اگر پیام ها :1. واضح نباشند.
2.شکل ارائه با محتوا سازگارنباشد موجب سردرگمی (سوءتفاهم) خواهد شد.
اصل پنجم: ارتباط شمابادیگران وابسته به طرز تلقی شمااز ارتباط است.
افراد در موقعیت برتر می توانند روابط را تعیین کنند و افراددر موقعیت پایین تر یاآن را می پذیرند یا در مقابل آن مقاومت میکنند.
روابطی که در آن یک طرف ارتباط نیاز های طرف دیگررابرطرف میکند، روابط مکمل نام دارد.
روابطی که بین افراد موقعیت های برابررخ میدهد، روابط متقارن نام دارد.
اصل ششم: معنادر درون افراد مرتبط باهم تولید شده و محصول مشترک ودطرف ارتباط است.
پس معنا صرفا درگروکلمات نیست.
نظام مشارکتی معناقابل انتقال ازیک موقعیت به موقعیت دیگر نیست.
در واقع ارتباط تلاشی برای یادآوری معنااست و با آنچه در محیط میگذرد ویافته های ما ارتباطی تنگاتنگ دارد.
سهیم شدن درمعناازطریق کلمات و نشانه های که معنای آنها بامفاهیم ذهنی شما شباهت دارد.


مهارت های عمومی
نکته هایی پیرامون مهارت های ارتباط موثر در پاسخ گویی دینی
1. پاسخ موثر در گرو شناخت دقیق مسئله ی اصلی و حل همان مسئله شکل می گیرد.
2. 2. مشکل را کشف و راه حلی بطور دقیق ارائه دهید.
3.قبل از پاسخ به اندازه کافی تامل کنید.
4.مراقب حرف هایتان باشید.( اعتبارشما ارتباط تنگاتنگی با کلامتان دارد).
5.گفتن حقیقت از موضع محبت و اقتدار
6.محبت برای خداو بدون قیدوشرطارائه شود.
7.علاقه ایی ساده و صمیمی ازخودنشان دهید.( حتی با سوال کردن از چیزهای مورد علاقه اوکه شما بدان علاقه ندارید).
8.مردم دوست دارنددیگران آنها رابه خاطر داشته باشند.
9.رعایت تعادل در برخورد( خشم بیش ازحدگرفتن وحشت آردولطف بی دقت هیبت برد “سعدی” )
10.کلی گویی ( مطلق گویی) راکناربگذارید.
در رهنمودهای کلی شنونده پاسخ دقیق پرسش خودرادریافت نمیکند.
ممکن است شنونده در سخنان کلی (ولودرذهن) مورد نقض پیداکند.
سخن گفتن در خارج از تخصص و بدون مطالعه به شدت شکننده است.
11. از ورود به مصادیق فردی ،قومی و گروهی پرهیز کنید.
ورود به مسائل مصداقی و شخصی مستلزم جانب داری از یک طرف و مقابله با طرف های دیگر است.
طرح مطالب جزئی ، زمینه بیان نکات حاشیه ای شده و انسجام پاسخ را بهم می ریزد.
بدون ورود به حریم شخصی که موجب دفاع میشود اصل سوال یا شبهه را هدف بگیرید.
12.ادامه دادن یک سخن و یا تصمیم اشتباه ، آن را به سخن و تصمیم درست تبدیل نمیکند.
13.با مخاطب همدلی کنید نه همدردی و دل سوزی.
- همدلی یا هم احساسی : توانایی درک و اشتراک احساس دیگران با مشاهده ی وضعیت و هیجان های آنهاست.
- همدلی : استعداد حساس بودن به آنچه دیگران احساس میکنند.
- همدلی : حساس بودن به دیگران ،توانایی گذاشتن خود به جای کسی که رنج می برد.
- همدلی : توانایی رمز گشایی از پیام های عاطفی غیر کلامی.
- همدلی : یعنی ما کاملا وارد آن چیزی می شویم که فرد دیگر بیان می کند بدون اینکه موافق یا مخالف محتوای گفته شده باشیم . همدلی تلاشی است برای درک کردن ، نه موافق یا مخالف بودن.
- همدردی مستلزم کیفیتی از حمایت است که درجه ای از همراهی با نقطه نظر طرف مقابل را می طلبد.
- همدلی یعنی ما کاملا وارد آن چیزی می شویم که فرد دیگر بیان می کند بدون اینکه موافق یا مخالف محتوای گفته شده باشیم ، همدلی تلاشی است برای درک کردن ة نه موافق یا مخالف بودن.
آثار مثبت همدلی
-عامل پیشگیری بسیاری از رفتارهای ناخوشایند میشود.
- در طرفین احساس خوشایندی به وجود می آورد.
- فرد را از احساس تنهایی نجات می دهد.
- موجب اخذ تصمیم های صحیح تر میشود.
- از بسیاری تعارضات و سوء تفاهم ها جلوگیری می کند.
- همدلی به جا و مناسب موجب تعدیل و اصلاح شناخت ، احساس و رفتار میشود.
- در تحکیم روابط همسران می تواند نقش مهمی داشته باشد.
- احساس آرامش می شود و قوه ی ادراک فردرا افزایش می دهد.
- موجب افزایش اعتماد به نفس میشود.
- زمینه ی شناخت بهتر و بیشتر از دیگران را فراهم می آورد.
- روابط اجتماعی و خانوادگی را بهبود می بخشد.
- امنیت روانی و آسایش خاطر را تقویت می کند.
- میل به شرکت در فعالیت های گروهی را افزایش میدهد.
- بیان احساسات خود و درک احساسات دیگران را آسان تر می کند.
14.قرار گرفتن در فضای مخاطب (دست کم فرضی)
15.ملاحظات موقعیت ، ملاحظات جایگاه اجتماعی افراد ، فضای اجتماعی.
16.شناسایی و در نظر گرفتن من (هویت) هایی که اطراف مخاطب را احاطه کرده است.
17.برای مخاطب نشان میدهد که موضوع گفتگو برایتان جذاب است.
18.از نیاز فرد ، مصلحت اورا شناخته و برای رساندن او به مقصد طراحی کنید.
19.قضاوت کردن (ظن)درمورد دیگران مانع مشاهده درست و محبت صادقانه می شود.
- مورد قضاوت قرارگرفتن برای دیگران ، به همان اندازه ما آزار دهنده است.
20.نگذارید با کمبودانرژی مواجه شوید.
- مازنده از آنیم که آرام نگیریم آرامش ما در عدم ماست
- اگربا کمبودانرژی مواجه شدیم مستمع هایمان نباید به ما گوش دهند.
21.سعی در کاهش هر نوع غلط از (لفظی تا علمی) داشته باشید.
به خاطر داشته باشیم که:
هر ارتباطی (حتی اشتباه )یک فرصت است.
شاید مخاطب شما همین یکبار به یک انسان متدین اعتماد کرده باشد.
پیام هایی که دریافت نمیشود:
1.دستوردادن
2.هدایت کردن
3.موعظه و نصیحت کردن
4.اخطار،تهدیدو هشدار دادن
5.توصیه یا راه حل یک سویه ارائه دادن
6.وادارسازی ازطریق بحث کردن
7.قضاوت زود هنگام
8. انتقاد و مخالفت کردن
9. تمسخر و تحقیرکردن
22.برای پاسخ گفتن لازم است خوب گوش کرد و نه شنید.
23. ازکناربازخوردمخاطبان به سادگی نگذرید.
24. بازخوردها را واقعی و بدون تحریف ببینید.

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.