چگونه حافظه خود را تقویت کنیم؟

مابسیاری از مطالب را خوب یاد می آوریم و برخی را سریعا فراموش می کنیم.بعضی از مردم تاثیر زیادی بر ما می گذارند و می توانیم آنها را مدتها بخاطر بسپاریم، اما درباره بعضی افراد حتی نامشان را در ذهن خود ثبت نمی کنیم.

چرا حافظه ما همواره یکسان عمل نمی کند و چرا برخی افراد حافظه بهتری دارند؟

حافظه خوب، بج ز در موارد استثنایی، هدیه خاص برای افراد خاص نیست، بلکه اکثرا محصول تلاش آگاهانه و سازمان یافته هر فرد است که از نیاز به دانستن و به یاد آوردن موفقیت آمیز، ناشی می شود.

علاقه

این یک قانون است؛ اگر شما علاقمند نباشید بخاطر نخواهید سپرد، ما آنچه را که بدان علاقه مندیم، به یاد می آوریم. اگر شما اختصاصا به یک موضوع یا رویداد ویژه علاقمند هستید، احتمال کمی وجود دارد که آن را فراموش کنید. بنابراین برای بخاطر سپردن سعی کنیدعلاقه به آن را در خود ایجاد کنید.

توجه

این قانون دوم است؛ اگر شما علاقمند نباشید توجه نخواهید کرد و اگر توجه نکنید بخاطر نخواهید سپرد.

به جزیئات توجه کنید و حالت های متمایز را جستجو کنید؛ چیزها را با هم مقایسه کنید تا شباهت یا عدم شباهت آنها را در یابید. به هر چیزی طوری نگاه کنید که گویی اولین بار است آن را می بینید. هنگام مشاهده و تحلیل از شلوغی ذهن پرهیز کنید.

درک

این قانون سوم است.آنچه را که درک نکنیدبخوبی به ذهن نخواهید سپرد؛ شما آن چیزی را به یاد می آورید که درک کرده اید و مفهومی از آن را در ذهنتان نقش بسته است. بنابراین ضروری به نظر می رسد که آنچه را یاد می گیرید آنالیز و سعی کنید آن را بفهمید.

یادداشت های ذهنی و توضیحی داشته باشیدتا مطمئن شوید آنچه را که باید به یاد بسپارید کاملا درک کرده اید.

تکرار

و اما قانون چهارم؛ اجازه دهید خاطره در ذهن شما نقش ببندد؛ بطوری که به مدت طولانی باقی بماند نه اینکه مانند ردپائی روی شن به زودی ناپدید شود.

مکرر بخوانید؛ بنویسید؛ ترسیم کنید و به ذهن بسپارید تا موضوع کاملا در ذهنتان ثبت شود.

مرور

هر گاه آنچه را به ذهن سپرده اید مرور کنید. این یکی از راه هایی است که باعث تقویت حافظه؛ تداوم اتصالات نورونی و ظاهر کردن دوباره مطالبی است که زیر لایه های جدید دانستنی های تازه کسب شده پنهان شده اند.

به کار گیری

هر آنچه می آموزید عملا به کار گیرید، در واقع دانش تئوری خود را مورد استفاده عملی قرار دهید.

به یاد آوردن

عمل یاد آوری و مرور یک هدف را دنبال می کند، اما یاد آوری کمی متفاوت از ان است. بدین معنی که اساسا یک تمرین ذهنی است که در آن شما سعی می کنید بطور ارادی آنچه را که زمانی در گذشته تجربه کرده اید به یاد آورید.

تداعی معانی

به یاد آوردن برخی مطالب مستلزم به یاد آوردن مطالب دیگر است. این به سبب ارتباط و تداعی معانی است که در ذهن خود ایجاد می کنیم.

تصور

آیا قدرت تصور به حافظه کمک می کند؟

بله؛ تا حدی فرض کنید مطلبی را مطالعه کرده اید و می خواهید آن را به یاد آورید یک نقش ذهنی از آن در ذهن خود ایجاد کنید گویی در حال مشاهده یک فیلم هستید آنگاه ارتباطات جالب موجود در مطلب را افزایش دهید. این کار شما را قادر می سازد موضوع را خیلی بهتر و برای مدت طولانی تر به یاد آورید.

سلامت بدنی

برخورداری از سلامت جسمی پایه یک حافظه خوب است. ذهنی که درگیر بیماری های ضعف عمومی است قادر به تمرکز نیست و نمی تواند توجه کافی به مطلب داشته باشد؛ چرا که توانایی های آن اکثرا متوجه حفاظت از خود می شود.

سلامت روانی

ذهنی که با خود دائما درگیر است نمی تواند مطالب را بخوبی ثبت کند. احساسات منفی مانند ترس، اضطراب و عصبانیت بشدت جریان ورود اطلاعات به مغز را کاهش میدهد.

سازماندهی

ذهن انسان به طرق مختلف مانندرایانه کار می کند. درست مانند سازماندهی معنی دار اطلاعات در رایانه تان، باید اطلاعات را در قلمرو شخصی خود نیز بطور مرتب شازماندهی کنید تا با اندک تلاشی بتوانید دوباره بدان دست بیابید.

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.